מה ההבדל בין כסף טהור לעומת כסף סטרלינג

מתכת הכסף מלווה את האנושות במשך הרבה שנים ולא בכדי. יש לה איכויות שכולם אוהבים: מבריק, בוהק ונוצץ. למתכת הכסף ישנם שימושים רבים, והעיקרי שבניהם זה לייצור תכשיטים כמו טבעות מכסף. בין היתר מייצרים מכסף סכו"ם וכלים יקרים, מטבעות, מדליות ועוד הרבה שימושים שקצרה הרשימה מלכתוב. 

כשרוב האנשים שומעים את המילים כסף וכסף סטרלינג, הם חושבים שהמונחים הללו מתייחסים לאותו סוג של מתכת. עם זאת, כסף סטרלינג וכסף טהור הם לא אותו הדבר. ההבדל מסתכם בעיקר בכמות הכסף הטהור שיש במתכת לעומת תערובות של מתכות נוספות שלמעשה מוזילות את המתכת.

מה זה כסף סטרלינג וכסף טהור?

כסף טהור, הנקרא גם כסף משובח, מורכב מ-99.9% כסף ו-.1% יסודות קורט. כמתכת לתכשיטים, היא מאוד רכה וניתנת לגיבוש, מאבדת בקלות צורה ומתבלה. כסף טהור אינו מומלץ לשימוש בתכשיטים בגלל סיבה זו. כדי להילחם בבעיה זו ולהפוך את הכסף לזמין יותר, החלו לשלב אותו  עם מתכות אחרות כדי ליצור סגסוגות חזקות ועמידות יותר אשר יוכלו להפיק מהן תכשיטים בקלות ובעמידות רבה יותר.

סגסוגת אחת כזו היא כסף סטרלינג, הכולל 92.5% כסף טהור ו-7.5% ממתכות אחרות, בדרך כלל נחושת, ניקל או אבץ. כסף סטרלינג עמיד הרבה יותר מכסף טהור ואידיאלי לשימוש בתכשיטים. אז נכון שזה לא כסף טהור, אך כסף סטרלינג נחשב לכסף הטהור ביותר שמומלץ להכין איתו תכשיטים שיחזיקו מעמד לאורך זמן אך עדיין יהיו מנצנצים עם התכונות של הכסף הטהור באמת.

זיהוי כסף סטרלינג לעומת כסף

תכשיטים העשויים מכסף אמיתי צריכים לשאת חותמות מסוימות, הידועות כסימני היכר, שעוזרים לזהות את הכסף. הסימן לכסף משובח הוא 999. כסף סטרלינג ניתן לזהות על ידי מספר סימני היכר שונים, כאשר הנפוץ ביותר הוא 925. כמה סימני היכר נוספים לכסף סטרלינג הם STER, STERLING, STG או כסף סטרלינג.

כסף סטרלינג עמיד מאוד ויכול להחזיק מעמד כל החיים. ניתן ללטש אותו בקלות כדי להחליק קרעים ושריטות ולהחזיר את הברק המקורי שלו. גם תיקון ושינוי גודל של כסף סטרלינג חסכוני וקל יחסית. עם זאת, כסף סטרלינג נוטה להכתים כאשר הוא נחשף ללחות ואוויר ודורש ליטוש תכוף. זה נגרם על ידי תכולת נחושת בסגסוגת המגיבה עם היסודות ומתחמצנת.

כסף טהור אינו עמיד בשימוש בתכשיטים, אם כי ניתן להשתמש בו בתכשיטים כגון עגילים ותליונים (כלומר, פריטים שאינם מקבלים חשיפה רבה ללבוש גס) ללא בעיה. כסף דק גם לא נוטה להכתים אפילו במגע עם לחות ואוויר.

איך מזהים כסף סטרלינג לעומת סגסוגות אחרות של מתכות?

כמו בכל תחום, גם בתחום הזה לא חסרים זיופים ויש הרבה מתכות שצבועות בצבע כסף עם מחיר של תכשיט מכסף, אך למעשה הן מזויפות וסביר להניח שלא יחזיקו מעמד יפים ונוצצים להרבה זמן, או במקרה הגרוע יותר- יגרמו לאלרגיות שונות ומשונות. כאמור כיום רוב התכשיטים בעולם עשויים מכסף סטרלינג שעמיד הרבה יותר מכסף טהור. יחד עם זאת יש מקומות שבהם טוענים שמוכרים כסף סטרלינג אבל בפועל מדובר במלא מתכות שונות שצבועות או מצופות בכסף.

  • לשפשף את התכשיט באמצעות מטלית לבנה ורכה – אם יש סימנים שחורים על הבד זהו כסף סטרלינג אמיתי, שכן מתכת זו נוטה להתחמצן בעת החשיפה לאוויר.
  • להשתמש בחוש הריח – לכסף סטרלינג אין ריח לוואי, אם יש, סימן שיש בסגסוגת יותר מדי נחושת.
  • מבחן המגנט – תכשיטי כסף אינם אמורים להתמגנט. אם הם כן מתמגנטים סימן שמדובר במתכת אחרת.
  • חומצה חנקתית – כמה טיפות של חומצה חנקתית על תכשיט שאינו עשוי מכסף יגרמו לו לאבד מצבעו. כמובן שהמבחן צריך להיעשות באישור ועם מקסימום אמצעי הגנה.

בדקו תמיד אם הכסף אמיתי לפני הקנייה. חפשו את סימני ההיכר, שצריכים להיות מסומנים בבירור. אם המחיר נראה טוב מכדי להיות אמיתי, הטלו ספק בכך מכיוון שיש הרבה ספקים שמעבירים סגסוגות כסף נחותות במקום כסף סטרלינג.

רוצים לקרוא עוד?>>prize.org.il

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את:

דילוג לתוכן