טליתות – מה זה ומה המשמעות שלהם?

טלית היא בגד בצורה מלבנית, שבארבע הפינות שלה שזורים חוטי ציצית. את הטלית לובשים כל הגברים בזמן של תפילה בבית הכנסת. כמו כן יש גם טלית מיוחדת אשר נקראת ‘טלית קטן’ אשר נלבשת באופן שהוא קבוע ויומיומי על הגוף, בשביל לקיים את המצווה של הציצית בכל השעות של היום. מבחינה הלכתית, הטלית היא כמובן תשמיש מצווה. הטלית נעשית כמובן מצמר רחלים טהור, בגלל שעל פי ה’שולחן ערוך’, רק בגד מבד צמר או מפשתן אשר חייב בציצית מהתורה. חיוב הטלה של ציצית בבגדים אחרים אשר עשויים מחוטים סינטטיים, לפי דעות מסוימות, רק מדרבנן שהם החכמים. עם זאת, עושים טליתות מאקרילן ומשי.

מטרת המצווה

המטרה של המצווה כפי שהיא משתקפת בתוך התורה, היא לגרום לכם לזכור את המצוות, ולהרחיק אותכם מלרוץ אחרי הלב והעיניים, זאת אומרת להרחיק אותכם ממעשים רעים. הטלית מבודדת לגמרי את המתפלל מהסביבה שלו והיא מקלה עליו את הריכוז של התפילה. בקהילות אשכנז נהוג להתעטף בטליתות רק אחרי החתונה. המקור של המנהג הוא הלימוד מסמיכות הפרשיות של ‘גדילים תעשה לך’ ל- ו’כי יקח איש אשה’.

היסטורית הטליתות

כבר אלפיים שנה יהודים נוהגים להתעטף בבגד שהוא מצויץ בזמן של תפילה. הבגדים האלה כונו בתקופה המאוחרת בתור טליתות. הטלית עשויה מבדים של צמר, פשתן, כותנה או משי, ובצבע הלבן. בכל הדורות המאוחרים יש גם שמקפידים להשתמש בטלית אשר עשויה מצמר לבן. בכל אחת מן ארבע הפינות של הטלית יש פתיל אשר מכונה ציצית, ועל הטלית עצמה יש פסים בצבעים של כחול או שחור. לפי ההלכה, הטלית חייבת להיות גדולה מספיק בשביל לכסות את רוב הגוף והראש. יש כאלה שמוסיפים קישוטים אל הטלית, כמו, עטרה, שזאת רקמה מחוטי כסף או זהב אשר תופרים על החלק העליון שיש בטלית. הטלית מלווה את האדם בכל טקסי החיים השונים, מהלידה ועד לפטירתו. הטלית המסורתית, בעלת פסים בצבע תכלת, שימשה כמובן מקור השראה אל העיצוב של דגל התנועה הציונית, שאשר קבע אחר כך לדגל מדינת ישראל.

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את:

דילוג לתוכן